סרטן הערמונית 12.01.2020

מוטציות Wnt ועמידות לתרופות אנטי-אנדרוגניות בקו ראשון בסרטן הערמונית

כ-20%-10% ממקרי סרטן הערמונית המתקדם מכילים מוטציות Wnt. קבוצת מחקר בינלאומית בצעה עבודה שמטרתה לאפיין את התגובות לתרופות האנטי-אנדרוגניות החדשות בחולים אלה

איתות Wnt הוא חלק ממסלול איתות תאי המעורב באמבריוגנזה, התפתחות העובר וניאופלזיה. הפעלת מסלול Wnt עלולה להאיץ את הגדילה העצמאית של סרטן הערמונית תוך דחיפה לכיוון גדילה שאיננו תלוי באנדרוגן ובכך לגרום לעמידות לתרופות אנטי-אנדרוגניות. כיוון ש-10%-20% ממקרי סרטן הערמונית המתקדם מכילים מוטציות Wnt, קבוצת מחקר בינלאומית בצעה עבודה שמטרתה לאפיין את התגובות לתרופות האנטי-אנדרוגניות החדשות בחולים אלה.

החוקרים לקחו חולים עם mCRPC שקיבלו אבירטרון או אנזלוטמיד קו ראשון או אנזנלוטמיד ובעזרת ניתוחי DNA של הגידול, בדקו מוטציות ב-CTNNB1 או הפעלת מוטציות ב- APC או RNF43. מוטציות אלו צפויות לעורר איתות Wnt. החוקרים בדקו את המתאם בין נוכחות או היעדר של שינוי גנטי הקשור בהפעלת Wnt עם מאפיינים קליניים-פתולוגיים ותוצאות הטיפול.

מבין 137 חולים שהוערכו, 11% (n = 15) נמצאו עם מוטציות הקשורות בהפעלת Wnt. לחולים אלו היו פחות גידולים מדרגה T3 / T4 בהשוואה לחולים עם wild type  Wnt (31% לעומת 51%), אך חוץ מפרמטר זה הקבוצות היו די זהות.

זמן חציון להתקדמות PSA בשימוש ב-abiraterone / enzalutamid כטיפול קו ראשון היה קצר יותר בקרב חולי Wnt  כמו גם הישרדותם הכוללת (27.7 מול 23.6 חודשים, p=0.01).

תגובות PSA היו גרועות יותר באופן מספרי אך לא באופן מובהק סטטיסטית בקרב חולי Wntי(53% לעומת 75%, p = 0.12). נוכחות של שינויים מוטנטים המפעילים Wntי(HR [aHR] 2.33, p = 0.007) ושימוש קודם בכימותרפיה (aHR 1.83, p = 0.004) נקשרו שניהם באופן עצמאי לעלייה בסיכון להתקדמות המחלה.

תוצאות המחקר מצביעות שוב על כך שלחולים עם מוטציות המפעילות מסלול WNT תוצאות גרועות יותר בטיפול קו ראשון עם התרופות abiraterone / enzalutamid בהשוואה לחולים ללא מוטציות מסוג זה. הנתונים מצביעים על כך שיש צורך בטיפולים מותאמים גנומית עבור תת קבוצה רלוונטית זו של חולי סרטן הערמונית הגרורתי העמיד לסירוס.

מקור:

Velho, Pedro Isaacsson, Wei Fu, Hao Wang, Nooshin Mirkheshti, Fahad Qazi, Fabiola AS Lima, Farah Shaukat et al. "Wnt-pathway Activating Mutations Are Associated with Resistance to First-line Abiraterone and Enzalutamide in Castration-resistant Prostate Cancer." European urology (2019).

נושאים קשורים:  אביראטרון,  אנטי-אנדרוגנים,  סרטן,  אנזלוטמיד,  בלוטת הערמונית,  Wnt,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו